Учитель року - 2017


До вашої уваги пропоную відео "Презентація досвіду Головчук О.І."







Інформаційна картка
учасника першого (районного) туру
Всеукраїнського конкурсу „Учитель року – 2017”
у номінації «Біологія»

Прізвище, ім’я, по батькові
Головчук Олеся Іванівна
Місце роботи
Лужанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Рахівської районної ради Закарпатської області
Посада
Вчитель біології та хімії
Освіта (найменування вищого навчального закладу, рік закінчення навчання)
Тернопільський державний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка: - 2002, вчитель біології, хімії, валеології та основ екології; - 2003, магістр педагогічної освіти, викладач біології.
Самоосвіта (за останні 5 років; очна, дистанційна форма; рік проходження та найменування освітніх програм, курсів, тренінгів тощо)
Курси підвищення кваліфікації при ЗІППО, очна форма, 2012 рік (свідоцтво).
Майстер-клас «Олімпіада з екології: крок за кроком» в рамках обласного семінару з біології, 2013 рік (доповідач).
Майстер-клас ДА ВГ «Основа»: «Поживлюємо презентації – магія скрайбінга», дистанційна, 2015 рік (сертифікат).
Майстер-клас ДА ВГ «Основа»: «Сучасні інтерактивні презентації», дистанційна, 2015 рік (сертифікат).
Майстер-клас ДА ВГ «Основа»: «Створення навчального відео», дистанційна, 2016 рік (сертифікат).
Участь у ІІ Всеукраїнському форумі «Освіта для збалансованого розвитку» м. Київ, 13-14 квітня 2016 рік (публікація).
Педагогічний стаж
16 років
Кваліфікаційна категорія
Вища
Звання
Вчитель - методист
Педагогічне кредо
Єдиний шлях, що веде до знань - діяльність“.
Б.Шоу
Технології, методи та форми, що використовуються
у навчально-виховному процесі: інтерактивні методи навчання, зокрема проектні технології, технологія перевернутого класу, застосування ІКТ: інфографіка, скрайбінг, 3 – D презентації, навчальні відео.



Посилання на персональний Інтернет-ресурс (за наявності)
 https://golovchuk.blogspot.com 



Майстер - клас
 «Інформаційно-комунікативні технології як засіб візуалізації у навчанні біології»
Мета майстер-класу:
-                     продемонструвати методичні прийоми використання інформаційно-комунікативних технологій як інноваційного засобу візуалізації процесу навчання біології в школі.
Завдання:
-       розкрити можливості використання ІКТ у підвищенні ефективності процесу вивчення біології учнями в умовах сьогодення:
ü як унаочнення;
ü як способу активізації пізнавальної діяльності учнів; кращого розуміння і запам’ятовування матеріалу, що вивчається;
ü формування життєвих та предметних компетенцій, необхідних сучасній людині;
ü підвищення мотивації до вивчення біології.
Хід майстер-класу
Перш ніж перейти до основної частини давайте дізнаємось що ви чекаєте від цього майстер класу, які у вас сподівання. Закінчіть речення, написані на листочках і наклейте їх на   «Дерево сподівань»
 «Я хочу дізнатися про …»
 «Я хочу зрозуміти …»
 «Я хочу навчитися …»
 «Я хочу отримати ...»
Кожен учасник закінчує речення, зачитує вголос свої очікування та наклеює листочок на дерево.
ІІ. Основна частина.  Презентація педагогічного досвіду.
 «Інформаційно-комунікативні технології як засіб візуалізації у навчанні біології»
           Мета діяльності сучасного вчителя – створення комфортних умов для набуття кожним учнем предметних і ключових компетенцій для життя, діяльності, здобуття подальшої освіти. Як досягти цієї мети в умовах зниження мотивації, інтересу до навчання, ініціативності та самостійного мислення.
Сучасний учитель має можливість знайти багато методик в сучасних умовах інформатизації та відкритого доступу до мережі Інтернет. Грамотне поєднання оффлайн та онлайн навчання – один із основних форматів, що потужно розвивається вже сьогодні. Головне, щоб педагог був готовий швидко опановувати новітні засоби подання навчальної інформації, творчо й ефективно використовувати їх у практиці навчання.
Використання  візуалізації за допомогою інформаційно-комунікативних технологій є ефективним засобом підвищення якості уроку. По-перше, з фізіологічних причин, адже 90% інформації людина отримує через зорові відчуття. По-друге, з психологічних: сучасна шкільна молодь народилася й зросла у світі, насиченому потужними й інтенсивними інформаційними потоками, що сформувало нові способи сприйняття інформації. У школяра основу «образу світу» складають не стільки поняття, скільки смислові образи, створювані за допомогою візуального мислення. Урахування психологічних та фізіологічних особливостей учня зумовлює звернення до технологій візуалізації інформації, які забезпечують компактність, виразність, динамічність подання змісту навчального матеріалу, донесення його основного сенсу до учнів.
  Мета візуалізації - зробити складне не простим, а зрозумілим, перетворивши його у зриму форму.
 Досягти цього можна за допомогою наступних інформаційно-комунікативних технологій.

  Презентації в Презі. Prezi.com –презентаційне програмне забезпечення. Мій майстер – клас презентовано у цій техніці. На відміну від PowerPoint –ця презентація яскравіша. Її ще називають  3D – презентацією. Тут  можна вставляти відео, малюнки і фото. Протягом всього уроку вона ніби «йде» за вами, поки ви презентуєте матеріал. Дітям цікаво. Все, що вам треба, щоб створювати такі презентації – у мережі Інтернет зареєструватися на платформі Prezi.com і дотримуючись інструкцій, створити свою 3D – презентацію. Інструкції до створення Презі та інших способів візуалізації є на моєму блозі ( адресу вкажу пізніше) у вигляді відеороликів у Youtube. Такі презентації можна завантажити на свій комп’ютер, або працювати онлайн.
  Створення хмари слів на платформі Тagxedo.com. Реєструєтеся на платформі і створюєте хмару слів. Її можна використати на етапі актуалізації або закріплення знань на уроці, як прийом «Робота з термінами». Наприклад ви вивчали плоди або будову квітки. Хмара слів допоможе пригадати  основні терміни і поняття. Ви натискаєте на термін і пропонуєте дитині дати визначення. Хмара слів може бути у вигляді будь - чого. Зробити можна швидко. Завантажити на комп’ютер хмару можна тільки у вигляді фото, а якщо хочете, щоб слова рухалися – працювати тільки онлайн.

     Наступний спосіб візуалізації – інфографіка. Це комплексна подача інформації у вигляді тексту, графіків, малюнків, діаграм. На одному фото зображено все, що ви хочете сказати за весь урок або на якомусь його етапі. Якщо у вас немає ілюстрованої таблиці на певний урок, то ви можете зробити її самі і продемонструвати учням. Наприклад, про шкоду алкоголю на організм людини. Можна роздрукувати у форматі А4 або у вигляді плакату.



Можна за допомогою інфографіки задавати домашнє завдання.






У позакласній роботі можна створювати оголошення про організацію конкурсів чи предметних тижнів.





Також, учні можуть презентувати виконаний проект у вигляді інфографіки.



Продемонстрована інфографіка створена на платформі Easel.ly.  Завантажити готові роботи можна на комп’ютер.
     LearningApps.org є сервісом для підтримки процесів навчання та викладання за допомогою невеликих інтерактивних модулів - вправ. У сервісі є бібліотека вже створених вправ з різних предметів іншими користувачами. Можна використовувати їхні вправи, можна робити свої, які зберігаються у вашому особистому кабінеті. Вправи можуть бути різноманітні: заповнити пропуски, пазл, знайти пару, класифікація, розставити за порядком, вказати фрагменти зображення, пошта.
Обов’язковою умовою роботи з сервісом є наявність комп’ютера, Інтернету, мультимедійної дошки.




Скрайбінг – новітня техніка презентації (від англ. «scribe» – створювати ескізи або малюнки), винайдена британським художником Ендрю Парком. Інформація подається через малюнок, створений на дошці супроводжується «голосом за кадром» про те, що відтворюється. Створюється «паралельний ефект». При перегляді скрайб-ролика працює як зорова, так і слухова  пам’ять, а при його створенні розвиваються уява і мислення.
За манерою виконання скрайбінги бувають:
 мальовані – це коли малюють і знімають цей процес;
 аплікаційні – для створення презентації використовуються заздалегідь підготовлені фігури, малюнки, текст;
 змішані – поєднання малювання та викладання вирізок.
Етапи створення скрайбінгу:
 ручне малювання фломастером, зйомка даного процесу на веб- або відеокамеру, використання мікрофону, монтаж, накладання звуку;
Якщо ви не вмієте малювати то можна використати:
  спеціальні програми та сервери.
Нова техніка презентації має багато переваг: оригінальність, лаконічність, образність, продуктивність. Єдиний недолік – це трудомісткий процес.
Я не вмію малювати, тому використовую онлайн-сервер PowToon, який  дає можливість створити скрайб-ролик, використовуючи бібліотеки готових персонажів, завантажити і використати малюнки, накласти звук. Для цього необхідно зареєструватися (можна використати акаунт Google, Facebook чи Twitter). Готовий ролик можна одразу ж завантажити на Youtube, а потім на свій комп’ютер.
Техніку скрайбінгу можна використовувати на різних етапах уроку.
Як мотивацію навчальної діяльності на уроці «Ферменти», я створила скрайб на основі давньої арабської легенди.
Перегляд.

Можна використати у вигляді додаткової інформації. Оскільки у школі мало реактивів, то для пояснення умов дії шлункового соку, я запропонувала учням не справжній, а віртуальний дослід.
Перегляд.


Використовую скрайбінг як пояснення нового матеріалу. Я впроваджую технологію перевернутого класу – це коли учні вчать теоретичний матеріал у вигляді відеолекцій вдома, а практичне домашнє завдання виконують в школі на уроці. Принцип був запропонований учням Вудландської школи в штаті Колорадо (США) двома вчителями природничих наук Джонатаном Бергманом і Аароном Самсом. Вони почали створювати короткі відео з матеріалами лекцій, які учні мали переглядати вдома, уроки ж присвячувались лабораторним і практичним роботам, а також відповідям на питання від учнів. Переваги технології:
*    учні отримують знання, коли їм зручно;
*    відео можна переглядати стільки, скільки треба, робити паузи;
*    на уроках час не використовується на виклад нового матеріалу, завдяки чому створюється більше можливостей для застосування знань.
 Для реалізації технології я вибрала тему в 11 класі «Закономірності спадковості», а саме - розв’язування задач з генетики, тому, що на пояснення розв’язування задач важко виділити окремий урок, оскільки в темі великий обсяг теоретичного матеріалу. У навчальній програмі є практична робота. Підготуватися до якої проблематично через брак часу на уроках. У тестуванні ЗНО завжди є завдання на розв’язування генетичних задач. Тому я створюю лекції з алгоритмом розв’язування різних типів задач, учні переглядають їх на моєму блозі вдома, а на уроках уже відбувається формування практичних вмінь і навичок.

Перегляд уривку відеолекції.






Ще використовую скрайбінг на етапі актуалізації або закріплення знань.
І таке завдання хочу запропонувати вам. Буде показано фото представників Членистоногих.
Лілія Михайлівна вказує номери фотографій, які зображують Ракоподібних,       2, 5, 6, 12, 14
Вікторія Іванівна – Павукоподібних,      1, 7, 8, 16, 17
Мар’яна Юріївна –Комах,     3,4,10, 11,15
Аліна Михайлівна – зайві фото, які не мають відношення до Членистоногих.    9,13,18
Молодці! За це вам у подарунок буклет!
У буклеті ви знайдете: адреси сайтів, інструкції,  методичні рекомендації, пам’ятки по створенню скрайбінгу.



Вправа «Режисер»
Тема. Павукоподібні. 7 клас.
Мета: створити мальований скрайбінг на тему «Давньогрецький міф про Арахну та Афіну» для використання на етапі мотивації навчальної діяльності  на уроці «Особливості будови, спосіб життя,  різноманітність, роль у природі та значення в житті людини  Павукоподібних».
Обладнання: надруковані малюнки, текст, фломастери, папір.
Хід вправи:  Один учасник  структурує матеріал, ділить його на епізоди. Другий – проговорює текст і визначає «важкі місця»: які слова в тексті важко вимовити, на яке речення не вистачає дихання. Третій – створює ескізи-макети малюнків та надписів. Четвертий – визначає розташування кожного малюнка (традиційно малюнок розташовують зліва направо, зверху вниз). 
Після підготовчої роботи два учасника від команди виходять перед аудиторією та демонструють свій «шедевр».  Скрайбер  створює фільм, демонструючи покадрово малюнки; «голос за кадром» озвучує те, що малюється.
Текст. Давньогрецький міф про Арахну та Афіну.
      На всю Лідію славилась Арахна своїм ткацьким мистецтвом. Дівчина пряла з ниток, подібних туману, прозорі як повітря тканини. Пишалася вона, що немає їй рівної на світі в мистецтві ткати. Одного разу вигукнула вона:
- Нехай приходить сама Афіна Паллада змагатися зі мною! Не перемогти їй мене!
     І ось під виглядом сивої, згорбленої старої, спершись на палицю, постала перед Арахною богиня Афіна і сказала їй:
- Послухай моєї поради: прагни перевершити лише смертних своїм мистецтвом. Не викликай богиню на змагання. Смиренно моли її пробачити тебе за гордовиті слова.
Арахна випустила з рук тонку пряжу; гнівом блиснули її очі. Упевнена в своєму мистецтві, сміливо відповіла вона:
- Ти нерозумна, стара. Старість позбавила тебе розуму. Читай такі настанови твоїм невісткам і дочкам, мені ж дай спокій. Я зумію і сама дати собі раду. Що я сказала, то нехай і буде. Що ж не йде Афіна, чому не хоче вона змагатися зі мною?
- Я тут, Арахно! - Вигукнула богиня, прийнявши свій справжній образ.
    Всі присутні низько схилилися перед улюбленою дочкою Зевса і славили її. Одна лише Арахна мовчала. Вкрилося фарбою гніву обличчя Афіни і наказала вона розпочати змагання. Велика богиня виткала на своєму покривалі олімпійських богів і зобразила їх величними, жорстоко караючими за непокору.
Арахна ж зобразила на своєму полотні багато сцен з життя богів, в яких вони постають слабкими, одержимими людськими пристрастями. Вершиною досконалості була робота Арахни, вона не поступалася за красою роботі Афіни, але в зображеннях її видно було неповагу до богів, навіть презирство. Страшно розгнівалася Афіна, вона розірвала роботу дівчини і вдарила її човником.
-     Ах ти ж непокірна! Якщо ти так любиш ткати, то будеш робити це вічно!
    Афіна окропила Арахну соком чарівної трави, її тіло стислося, густе волосся впало з голови, і перетворилася вона в павука. З тієї пори висить павук-Арахна в своїй павутині і вічно тче її, як ткала за життя. 
    На латинській мові павук так і звучить - арахна. Павукоподібних зоологи називають арахнідами, а наука яка вивчає павуків називається арахнологією.
ІІІ. Рефлексія.
Вправа «Дерево сподівань»
Ну що ж , давайте послухаємо вас, чи справдилися ваші сподівання. Наклеїмо на дерево квіти, а плоди від цього майстер-класу,  я сподіваюсь,  ви будете отримувати у своїй педагогічній діяльності.
«Я мала змогу ознайомитись з...»
«Я змогла порівняти...»
«Я засвоїла...»
«Використання ідей запропонованого досвіду дозволяє…»
Ми добралися до завершення майстер-класу і сподіваюсь досягли творчого злету. Пам’ятайте, ніколи не потрібно зупинятися на досягнутому. Постійний пошук, відхід від існуючих трафаретів дадуть згодом бажані результати і насолоду від праці. Використовуючи представлені способи візуалізації, ви зробите урок яскравим, цікавим, а головне – ефективним. Не можу не згадати слова відомого академіка-офтальмолога Володимира  Петровича Філатова Найкраще око почуває себе, коли воно закрите. Та щоб отримати з нього користь, його треба відкрити. Відкрийте очі ваших учнів за допомогою засобів візуалізації і, незабаром, повірте мені, вам відкриються їхні серця.
   Якщо, матеріали досвіду вас зацікавили, то уроки з використанням різних засобів візуалізації, засоби їх створення  і всі мої доробки можна переглянути на блозі, адресу бачите на екрані.

Відкритий урок на районному рівні.


Конспект уроку з біології  9 клас                                               
Тема. Травлення в шлунку.
Мета: освітня - встановити особливості будови шлунку в зв’язку з його функціями; сформувати поняття про травлення у шлунку, значення шлункового соку у процесі травлення, його ферменти; пояснити нервову і гуморальну регуляцію шлункового соковиділення, показати роль І.П. Павлова у вивченні функцій органів травлення;
виховна - виховувати санітарно-гігієнічні навички турботи про органи травлення та корисні звички здорового способу життя;
розвиваюча - розвивати  увагу, пам’ять, вміння працювати самостійно; на прикладі самовідданості та пошукової діяльності вчених розвивати бажання наполегливо  вчитися.
Основні поняття і терміни: шлунок, травлення у шлунку, шлунковий сік, пепсин, гастрит, виразка шлунку.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: мультимедійний супровід, індивідуальні картки, підручник, таблиця «Будова органів травлення», муляж торса людини, муляж шлунку.
Перебіг уроку
Вставши з-за столу голодним – ви наїлись,
якщо ви встали наївшись – ви переїли,
 якщо встаєте переївши – ви отруїлись.
І.П.Павлов
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
А) «Біологічний пазл». Конверти із завданням лежать у вас на партах. Вам треба складові частини травної системи скласти так. Як вони розміщені по порядку в організмі людини починаючи від ротової порожнини. Хто зробив піднімає руку і якщо правильно, то отримує сніжинку.
Б) «Мозковий штурм». Питання.
1. Що відбувається з їжею в ротовій порожнині?
2. Навіщо потрібен язик?
3. Скільки зубів є у дорослої людини?  З яких частин вони складаються?
4. Яка внутрішня будова зуба?
5. Які ви знаєте слинні залози?
6. Який склад слини?
7. Яке це безумовнорефлекторне слиновиділення?
8. Яке це умовнорефлекторне слиновиділення?
Хто правильно відповів, то  отримує сніжинку.
В) Дата і класна робота.
Г) Завдання «Добери пару». Встановіть відповідність між термінами та їх визначеннями.
Л)  Лізоцим
1) компонент слини (слиз), який зволожує та обволікає їжу;
О)  Язик
2) найпоширеніша хвороба зубів;
Г)  Емаль
3) компонент слини, що знезаражує їжу, загоює ранки у ротовій порожнині;
В)  Муцин
4) безбарвна, слизувато-клейка рідина, яка складається з води, муцину та ферментів;
Я) Глотка
5) рухливий м’язовий орган, на слизовій оболонці якого містяться смакові рецептори;
А)  Карієс
6) довга м’язова трубка, через яку їжа потрапляє до шлунку;
Е)  Слина
7) фермент, що розщеплює складні вуглеводи до простих;
О) Амілаза
8) найтвердіша тканина в організмі людини;
Л)  Стравохід
9) органи, які подрібнюють і перетирають їжу до кашоподібного стану;
І)  Зуби
10) орган, у який язик проштовхує харчову грудку;

Взаємоперевірка  учнями  завдання.
Відповідь:
1-В;
2-А;
3-Л;
4-Е;
5-О;
6-Л;
7-О;
8-Г;
9-І;
10-Я.
Кожен поставив сусіду оцінки, якщо у вас є сніжинка. То додайте ще один бал.
Має вийти слово –валеологія – наука про здоров’я людини.
Курс біології 9 класу тісно пов’язаний з валеологією, бо при вивченні кожного органу ми наголошуємо про те, як зберегти його здоров’я. І сьогоднішній урок не є виключенням.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
До нашого уроку я підібрала епіграф: це слова відомого фізіолога І.П. Павлова.
 Вставши з-за столу голодним – ви наїлись,
якщо ви встали наївшись – ви переїли,
 якщо встаєте переївши – ви отруїлись.
Чому він так сказав ми дамо відповідь у ході уроку, бо темою його є травлення в шлунку.
Записують тему
Метою уроку є: встановити особливості будови шлунку в зв’язку з його функціями; сформувати поняття про травлення у шлунку, значення шлункового соку у процесі травлення, його ферменти; пояснити нервову і гуморальну регуляцію шлункового соковиділення, показати роль І.П. Павлова у вивченні функцій органів травлення.
ІІІ. Викладання нового матеріалу. Відкрийте підручник §38, с.102.
А) Функції та будова шлунку.
Отже їжа із стравоходу потрапляє в  шлунок.
Шлунок — найрозширеніша частина травного каналу. У дорослої людини об’єм його може займати 3 л, але при постійному тренуванні, тобто переїданні може займати і 5 л. що є небажаним явищем. Бо тоді шлунок тисне на діафрагму-головний дихальний м’яз і це утруднює дихання.
У шлунку відбувається:
— накопичення їжі;
 — її перетравлення;
— перемішування;
— частково всмоктування (ліки, алкоголь).
Будова шлунку (демонстрація моделі).
Будова стінок шлунку та їх функції. (Бесіда із складанням схеми).
 Б) Шлунковий сік, його склад і функції. Ці три складові перемішуються і  утворюють шлунковий сік. Шлунковий сік — прозора рідина, має кислу реакцію із-за хлоридної кислоти, яка знезаражує їжу, тобто вбиває бактерії. Доведено, що не тільки на звичайні бактерії їжі діє хлоридна кислота шлункового соку, а також якщо з їжею потрапить у шлунок туберкульозна паличка, то вона також гине. За добу у лю­дини виділяється 0,5 - 2 л шлункового соку.
І тут ми звертаємося до епіграфу уроку. Чому Павлов застерігає нас: якщо переїстися, то можна отруїтися. Я тільки що сказала, що шлункового соку виділяється за добу небагато - 0,5 - 2 л. Якщо з’їсти багато їжі, а шлункового соку і хлоридної кислоти буде небагато, то бактерії їжі не будуть знешкоджені і почнуть розмножуватисяу травному тракті, спричиняючи отруєння. 
Щоб виявити в яких умовах діє шлунковий сік давйте проведемо віртуальний дослід, який я підготувала для вас у вигляді мультфільму.
Перегляд.



До складу  шлункового соку входить також і фермент пепсин, який розщеплює білки. І тут виникає проблемне питання:
«Чому  шлунковий сік не перетравлює стінки шлунку, адже ми кажемо, що пепсин перетравлює білки, а мязи шлунку- це білки актин і міозин?»
А вся справа в тому, що до складу шлункового соку входить слиз, який обволікає внутрішню поверхню шлунку не даючи хлоридній кислоті перетравити сам  шлунок.
Давайте зробимо проміжний висновок про те, що я вам уже розповіла.
Перегляд.




В) Роль І.П. Павлова в дослідженні регуляції травлення шлунку.
Іван Петрович Павлов – видатний російський фізіолог багато зробив для того, щоб ми розуміли якими механізмами регулюється травлення.
Досліди свої він проводив на собаках використовуючи методи накладання фістул, ізольованого шлунку  та перерізаного стравоходу.
Фістули –це такі трубочки із стаканчиками у які стікав шлунковий сік або слина. Для того, щоб отримати чистий шлунковий сік собаці перерізували стравохід і давали їсти. Їжа випадала знову в миску, а шлунковий сік капав у фістулу. Зрозуміло, що через деякий час собака з перерізаним стравоходом гинула. Потім Павлов придумав метод ізольованого шлунку, щоб не перерізати стравохід він зашив частину шлунку і з нього отримував чистий сік. А їжа потрапляла у  більшу частину шлунку.
Регуляція виділення шлункового соку. (Розповідь вчителя з елемен­тами бесіди і складання схеми).

Гуморальна регуляція. Виділення шлункового соку регулюють й біологічно активні речовини (гастрин, серотонін тощо), які виробляються залозами шлунка. Вони, всмоктуючись у кров, посилюють або послаблюють роботу шлункових залоз безпосередньо чи опосередковано. Відвари м'яса, риби, овочів містять біологічно активні речовини, які стимулюють утворення травних соків залозами шлунка.
Безумовнорефлекторне соковиділення виникає, коли харчова грудка, що потрапляє до шлунка, діє як безумовний подразник, збуджує рецептори його стінок і спричинює вироблення шлункового соку, центр якого міститься у довгастому мозку.
Умовнорефлекторне соковиділення виникає за певних умов. Людині притаманна безліч умовних подразників шлункової секреції: запах їжі, її вигляд, красиве оформлення страв, приваблива сервіровка столу збуджують усі чутливі рецептори: нюхові, зорові. Тому кулінари надають великого значення оформленню страв. Це є умовою посиленого виділення шлункового соку. Сік, що виділяється при цьому, Павлов назвав апетитним.
Г) Шлункові хвороби, їх причини і профілактика. Повідомлення учнів.   

Д) Профілактика хвороб шлунку. Як не захворіти  на хвороби шлунку я підготувала для вас мультфільм. 
Перегляд.



IV. Закріплення знань учнів. Гра «Пошта». У вас є слова і словосполучення, які стосуються травлення в ротовій порожнині і травлення в шлунку. Вам треба доправити ці листи до адресату.

Травлення в ротовій порожнині                   Травлення в шлунку
Хімус
Шлунковий сік
Розщеплюються вуглеводи
Розщеплюються білки
Механічна обробка їжі
Слина
Лізоцим
Амілаза
Пепсин
Зуби
Пілоричний сфінктер
Хлоридна кислота
Язик
Смакові рецептори
Карієс
Гастрит
Виразка
Слабколужне середовище
Кисле середовище
Емаль
Коронка, шийка, корінь
Привушні, підщелепні, під’язикові залози
Відбувається накопичення їжі
Орган може збільшуватись у об’ємі до 5 літрів
Ікла. Різці. Кутні.
Знезараження їжі.
V. Рефлексія. Гра «Лікар-пацієнт». Учні поділяються на пари. Пацієнт говорить симптоми своєї хвороби, пов’язаної з темою, а лікар ставить діагноз, дає поради і методи їх усунення.
VІ. Домашнє завдання. Підготувала для вас у вигляді інфографіки.
Вивчити  в підручнику §38, с.102, виконати завдання у кінці параграфа.
Скласти сенкани на тему «Травлення в шлунку».
Скласти пам’ятку «Як вберегтися від гастриту та виразки?»
Написати реферат на тему: «Значення дослідів І.П. Павлова для розвитку фізіології травлення»

Відео до уроку:























Немає коментарів:

Дописати коментар